طرز نشستن و شیوه قرار گرفتن بدن هنگام کار با کامپیوتر اهمیت ویژه ای دارد. شما ممکن است ساعت ها پشت کامپیوتر مشغول به کار باشید، پس خوب است بدانید چگونگی قرارگیری در این وضعیت بر سلامت و کارآیی شما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

اگر درد در ناحیه گردن، شانه ها، پشت و چشم شما را می آزارد، خوب است به این نکته بیشتر دقت کنید. زیرا تمام این موارد می تواند به چگونگی نشستن شما پشت کامپیوتر برای مدتی طولانی مربوط شود. شاید به دلیل عادت کردن به شیوه های نادرست نشستن، در ابتدا برای ما سخت باشد که درست بنشینیم؛ ولی برای حفظ سلامت خودمان، خوب است کمی بیشتر دقت کنیم.

در قدم نخست محیط کار خود را حتی الامکان طوری انتخاب کنید که راحت باشید؛ فضای کافی برای خود در نظر بگیرید؛ شما نباید قوز کرده یا با سر و کمر خمیده کار کنید.

 

● صندلی

از راحتی صندلی کار خود مطمئن باشید و ارتفاع میز و صندلی را تنظیم کنید. در حالت ایده آل میز کار چند سانتی متر بالاتر از ران بوده و صفحه کلید کامپیوتر درست مقابل شما قرار می گیرد.

تا جایی که می توانید، در قسمت انتهایی صندلی بنشینید، به این معنی که باسن به تکیه گاه صندلی نزدیک باشد. ارتفاع صندلی نیز باید به نحوی تنظیم شود که کف پاها روی زمین قرار گیرد و زانوها نیز در راستای ران ها و کمی پایین تر از باسن باشند. زاویه پشتی صندلی با نشیمنگاه باید حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد. مطمئن باشید که پایین و بالای کمر شما توسط صندلی تکیه گاه دارد و اگر لازم است از بالشی کوچک یا کوسن استفاده کنید.
 

بهتر است صندلی دسته هم داشته باشد و دسته های صندلی نیز باید به گونه ای تنظیم شوند که شانه ها شل و رها باشند.

● صفحه کلید

صفحه کلید کامپیوتر باید دقیقاً روبه روی بدن قرار گیرد. همچنین باید نزدیک به آن بنشینید.

محل قرار گرفتن صفحه کلید نیز باید به گونه ای باشد که شانه ها رها بوده، آرنج ها براحتی کار کنند و مچ و دستان شما صاف و مستقیم قرار گیرند.

● صفحه نمایش

صفحه نمایش را به گونه ای قرار دهید که گردن شما راحت و صاف قرارگیرد. برای این منظور صفحه نمایش باید دقیقا جلوی شما و بالای صفحه کلید باشد.
 
هنگام کار، حداقل یک طول دست از صفحه نمایش فاصله بگیرید تا به چشمان شما آسیبی نرسد.
 
صفحه نمایش باید در مکانی قرار گیرد که تابش نور مستقیم آفتاب به آن حداقل است. برای این کار می توان از پرده های مناسب نیز استفاده کرد.
 

در ضمن حتماً در فواصل زمانی معین (هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه) به خودتان (یک تا ۲ دقیقه) استراحت دهید، از جایتان بلند شوید و کمی راه بروید تا گرفتگی عضلات را بهبود بخشید. زمان ناهار نیز بهتر است از پشت کامپیوتر بلند شوید.

● مراقبت از چشم ها

چشم ها نیز پس از کار طولانی مدت با کامپیوتر خسته می شوند و به استراحت احتیاج دارند. پس هر از چند گاهی چشم از مانیتور بردارید و به نقطه ای در فاصله ای دور نگاه کنید.

همچنین می توانید با پوشاندن چشم ها توسط کف دست به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه، به آنها استراحت دهید.