نکاتی که دیابتی ها باید درمورد ورزش کردن بدانند

 

 

3xqv46ey

 

دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت نکانی را که دیابتی ها باید در مورد ورزش کردن به آن توجه کنند را تشریح کرد: در مبتلایان به دیابت فعالیت بدنی متوسط هوازی (آئروبیک) به میزان ۱۵۰ دقیقه در هفته (به صورت منقسم در ۳ روز) توصیه شده است افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ در حین ورزش، بسته به سطح قند پلاسما و میزان انسولین درگردش در معرض بروز افت یا افزاش قند خون هستند.

وی افزود : توصیه های لازم جهت ممانعت از افت یا افزایش قند خون هنگام ورزش در دیابت عبارتند از:
– کنترل قند خون قبل و بعد و هنگام ورزش
– به تعویق انداختن ورزش اگر قند خون بیش از mg/dl 250 یا کمتر از mg/dl 100 می باشد.
– کنترل قند خون در ضمن ورزش و مصرف مواد قندی جهت جلوگیری از افت قند خون
– کاهش دوز انسولین قبل از ورزش و تزریق آن در محل هایی که در ورزش فعال نیست.
– افزایش مصرف غذا تا ۲۴ ساعت پس از ورزش برحسب شدت و مدت زمان فعالیت ورزشی
– باید توجه داشت که در دیابت نوع دو شیوع افت قند خون ناشی از ورزش کمتر است ولی ممکن است همراه مصرف انسولین و داروهای محرک ترشح انسولین دیده شود.
– بررسی های تحمل ورزشی در افرادی که شرایط زیر را دارند باید صورت گیرد: سن بیشتر از ۳۵ سال، طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر از ۱۵ سال در دیابت نوع ۱ و بیشتر از ۱۰ سال در نوع ۲، ابتلا به عوارض دیابت شیرین (چشمی، کلیوی)، ابتلا به بیماری های عروقی محیطی
– بیماران دیابتی که مبتلا به بیماری های شبکیه درمان نشده می باشند، به دلیل احتمال خونریزی باید با احتیاط کامل ورزش کنند و بیماران دیابتی درصورت صلاح دید پزشک خود از ورزش کردن خودداری کنند.
به طور کلی در دیابت باید بر کاهش متوسط کالری روزانه شامل استفاده از رژیم با کربوهیدارت پایین یا چربی پایین، کاهش چربی دریافتی روزانه و افزایش فعالیت فیزیکی تاکید شود.

 

برچسب ها :
مطلب قبلی:
مطلب بعدی:

ارسال پاسخ

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلد های الزامی با (*) علامت گذاری شده اند.

*


6 − 3 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top