قصد شروع بدن سازی دارید؟ این راهنما را مطالعه کنید!

1

هر کسی که بخواهد بدن خود را بسازد؛ چه یک ورزشکار حرفه ای باشد و چه یک کارمند معمولی، به خوبی می داند که بدن سازی، جزء جدانشدنی همه ورزش ها محسوب می شود. بدن سازی، علاوه بر افزایش حجم و عضله، استقامت، قدرت و کارایی بدن را نیز افزایش می دهد که فرد در طول زمان و حتی در دوره میانسالی خود نیز شاهد تأثیر آن خواهد بود.

در ابتدا لازم می دانیم که با مهم ترین مزیت ها و فواید بدن سازی آشنا شوید. از جمله این فواید می توانیم به استحکام و افزایش تراکم استخوان ها، احساس رطوبت و شادابی، افزایش اعتماد به نفس، داشتن استراحت مناسب و خواب کافی و چربی سوزی بیشتر اشاره کنیم.

  • تمرینات بدنسازی به شما کمک می کنند تا استخوان های خود را مستحکم تر کرده، تراکم آن ها را افزایش داده و از خطر پوکی استخوان پیشگیری کنید. شاید بپرسید که تمرینات بدن سازی چگونه می تواند به افزایش استحکام استخوان کمک کند. جالب است بدانید که ساختار استخوان ها به گونه ای است که هرچقدر فشار بیشتری به آن ها وارد شود، مقاومت شان نیز بیشتر می شود. این موضوع به ویژه برای خانم ها دارای اهمیت دوچندان است. اختلالات هورمونی بعد از شروع یائسگی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را نیز بیشتر می کند.
  • احساس طراوت و شادابی، از دیگر فوایدی است که تمرینات بدن سازی می تواند به همراه داشته باشد. بدن سازی نیز همانند سایر ورزش ها، خون رسانی به مغز را بیشتر کرده و درنتیجه باعث می شود تا فرد ذهن فعال تری داشته باشد. همچنین ترشح هورمون شادی در حین ورزش نیز کمک می کند تا شخص احساس شادابی بیشتری داشته باشد.
  • افزایش اعتماد به نفس، از دیگر مزیت های عمده استفاده از تجهیزات بدنسازی است. فردی که عضلات بدن خود را پرورش می دهد و کمک می کند تا اندامش زیباتر به نظر برسد، به طور مکرر توسط خانواده و همسالان خود تشویق می شود. علاوه بر این، توانایی فرد برای انجام تمرینات شدید، باعث می شود که فرد احساس کند می تواند از عهده هر چالشی بربیاید.

2

  • تمرینات بدن سازی به شما در داشتن استراحت مناسب و خواب کافی کمک می کنند. فرض کنید که خسته و کوفته از باشگاه برمی گردید، چه چیزی بهتر از استراحت خواب کافی می تواند برایتان لذت بخش باشد؟ پس اگر اختلال خواب دارید، توصیه می کنیم درست حسابی در باشگاه تمرین کنید تا شب بتوانید خوابی لذت بخش را تجربه کنید!
  • برخی بر این باورند که استفاده از تجهیزات باشگاهی ، تنها می تواند باعث زیبایی و خوش فرم شدن بدن شود. نتایج مطالعات انجام شده بر روی بدن سازان نشان می دهد که افرادی که وزنه می زنند، نسبت به ورزشکارانی که تمرینات استقامتی انجام می دهند، شاهد چربی سوزی بیشتری بوده و از طرفی عضلاتشان نیز بیشتر حفظ می شود. علاوه بر این، سطح انسولین، کلسترول و تری گلیسیرید خون نیز کاهش خواهد یافت.
  • افزایش قدرت تارهای ماهیچه ای و استخوانی، ثابت کردن کلسترول خون و ازدیاد هموگلوبین و سلول های قرمز خون، کاهش فشارهای عصبی ناشی از کارهای روزانه و بهبود کیفیت زندگی، از دیگر مزایایی است که تمرینات بدن سازی می تواند به همراه داشته باشد.

3

چه سنی برای شروع بدن سازی مناسب است؟ بهترین سن و امن ترین نقطه برای شروع تمرینات بدن سازی، زمانی است که بدن سن رشد خود را تمام می کند. پیشنهاد می شود که در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی خود اقدام به وزنه زدن کرده و در سنین قبل از ۲۰ سالگی و یا بعد از ۳۰ سالگی، اقدام به این ورزش نکنید. این موضوع دلایل متعددی دارد. به عنوان دلیل اول، به تعداد روزهای استراحت کمتری برای ریکاوری نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر یک فرد ۲۰ ساله، بعد از یک جلسه تمرینی به دو روز استراحت برای ریکاوری نیاز داشته باشد، یک فرد ۳۰ سال، حداقل به چهار روز زمان برای ریکاوری بدن خود بعد از تمرین نیاز خواهد داشت. همچنین میزان تستوسترون یک جوان ۳۰ ساله با یک نوجوان ۲۰ ساله قابل مقایسه نبوده و همین موضوع می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و سرعت عضله سازی داشته باشد.

در ادامه نیز قصد داریم با اشتباهات تکراری در ورزش بدن سازی آشنا شوید. تمرین کردن بدون نوشیدن آب، انجام تمرین های سخت و شدید به طور مداوم، استفاده بیش از حد از مکمل ها، انجام تمرینات تکراری، استراحت نکردن در بین تمرینات و استفاده غلط از تجهیزات بدن سازی ، از مهم ترین اشتباهاتی هستند که بسیاری از افراد مبتدی (و حتی ورزشکاران حرفه ای) در هنگام تمرین های بدنسازی مرتکب می شوند.

فروشگاه اینترنتی زنبیل را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

با عضویت در اینستاگرام زنبیل اولین فردی باشید که از جدیدترین اخبار و رویدادهای این فروشگاه مطلع شده و ازتخفیفات و جشنواره های آن بهره مند می گردد

برچسب ها :
مطلب قبلی:
مطلب بعدی:

ارسال پاسخ

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلد های الزامی با (*) علامت گذاری شده اند.

*


3 + 3 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top