برای داشتن خواب راحت، ورزش کنید!

13.jpggg

برخی از افراد مبتلا به بی‌خوابی می باشند  و اختلالاتی در چرخه خواب داشته یا مشکلاتی در مراحل مختلف خواب دارند ولی در این میان افرادی که به صورت مرتب ورزش می‌کنند، کمتر دچار  بی‌خوابی می‌شوند. قدیمی ترین راهکار ارائه شده برای خوب خوابیدن؛ ورزش کردن است. در واقع فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی، شخص را برای خواب آماده می سازد. نه فقط  افراد سالم از برنامه های ورزشی منظم سود می برند، بلکه تمرینات ورزشی، مانند پیاده روی و دویدن منظم  در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و مشکل خواب مبتلا هستند، مفید می باشد .

داشتن سلامت جسمی به طور یقین خواب خوب را تسهیل می کند و این موضوعی است که توسط پژوهشگران و متخصصان به اثبات رسیده است. از طرفی انجام تمرین های ورزشی منظم و مرتب، مانند پیاده روی، کوهنوردی، شنا، والیبال، فوتبال، دویدن،دوچرخه سواری، به تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن و نیز آرامش اعصاب کمک می کند.

ورزش مرتب موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود و دوره‌های خواب می‌شود. همچنین مراحل مختلف خواب آرام‌تر و منظم تر به یکدیگر تبدیل می‌شوند. ورزش متوسط به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و ۳ تا ۴ بار در هفته کمک می‌کند تا بهتر بخوابید و انرژی بیشتری به شما می‌دهد. گفتنی است که این ورزش بهتر است در هنگام صبح یا بعد از ظهر انجام شود و به زمان خواب نزدیک نباشد.

ورزش از طریق ۲ مکانیسم با بی‌خوابی مقابله می‌کند: 

۱- افراد مبتلا به بی‌خوابی زندگی کم‌تحرک‌تری نسبت به افراد سالم دارند. نبودن  فعالیت فیزیکی موجب جلوگیری از نوسان دمای بدن در طول شبانه‌روز می‌شود و می‌تواند در بروز بی‌خوابی موثر باشد، در نتیجه برخی افراد دچار بی‌خوابی خواهند شد .
۲- ورزش به میزان قابل توجهی موجب افزایش دمای بدن می‌شود که پس از این به صورت جبرانی افت دمای بدن رخ می‌دهد. افت دمای بدن چندین ساعت پس از ورزش روی می‌دهد و موجب می‌شود راحت‌تر به خواب بروید و در خواب بمانید.

توصیه ها

* سعی کنید همیشه در ساعت معینی به تخت خواب بروید و یا از خواب بیدار شوید تا بدن تان به زمان معین خواب و بیداری عادت کند. بهترین مقدار خواب برای یک فرد بالغ ۹-۷ ساعت و بهترین زمان بین ساعات ۱۰ شب تا ۵ صبح میباشد .

* سعی کنید در  طی روز تا حد امکان تحرک بدنی داشته باشید و بیشترین زمان خود را صرف کارهای یکنواخت و خسته کننده نکنید، و یا سعی کنید با انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا شادابی خود را حفظ نمایید.

* مطالعه و گرفتن دوش آب ولرم می تواند راه مناسبی برای آرام شدن و داشتن خوابی راحت باشد.

* هرگز بلافاصله بعد از ورزش به رختخواب نروید.

منبع: تبیان

 

برچسب ها :
مطلب قبلی:
مطلب بعدی:

ارسال پاسخ

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلد های الزامی با (*) علامت گذاری شده اند.

*


− 4 = 4

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top